Как феновете на ЧС Лебовски създадоха свой собствен отбор… и почетоха „Пича“

чс лебовскиКогато на група от недоволни привърженици на Фиорентина й писна от богатия свят на Серия А, те решиха да създадат свой собствен, самофинансиращ се футболен клуб и да отдадат почит към най-великия герой на братята Коен. 

Ако за рецепциониста в хотела беше странно, че шест англичани искаха да извикат такси до Кампо Спортиво Сан Донино в покрайнините на Флоренция, то това не беше нищо в сравнение с реакцията на шофьора, който ни качи. По пътя към дома на Чентро Сторико Лебовски, аматьорски футболен клуб от района на Кампи Безенцио, шофьорът направи няколко телефонни обаждания до своите приятели, за да им каже за тази странна ситуация. Може би най-странното беше, че първият отбор дори не играеше в този ден. Единственият мач беше между юношеския отбор на ЧС Лебовски и юношите на АСД Малисети Тобианезе, клуб от близкия град Прато.

При пристигането ни на входа нямаше никакво недоверие. Клубът беше предупреден за пристигащата английска компания. Слънчевата октомврийска събота с тосканските хълмове, които предоставяха живописен фон, беше подходяща за гледане на красив мач, а футболът никога не е по-красив, когато се играе в най-чистата си форма. Причината за нашето пътуване обаче беше по-задълбочена от чистата естетика.

Разговаряйки след мача с участниците, стана ясно, че това не е обикновен провинциален клуб. Техният новаторски проект се провежда, откакто ЧС Лебовски бе създаден в настоящата си форма през 2010 г. Техният модел се основава на autogestione (самоуправление), но това едва докосва повърхността на техния характер.

лебовски1Ултрасите на Лебовски са били неудовлетворени от модерния футбол и разстоянието между феновете и клуба. Някои, но не всички, са били в миналото ултраси на Фиорентина. ЧС Лебовски еволюират от клуба АК Лебовски, които са били опозорени заради лошите успехи. За един сезон те допускат 99 гола и често са били на дъното в класирането. Идеята за новия клуб е измислена от трима приятели, които са седели на пейка. През 2010 г. тези ултраси се захващат с осъществяването на мечтата за клуб, собственост на феновете, с хоризонтална структура. Този модел е уникален в Италия; всеки, който разполага с абонаментна карта от 20 евро, има думата в управлението на клуба, а процесът по вземане на решения е демократичен.

Неотдавнашен документален филм по италианската телевизия отлично илюстрира страстта и принципите на участниците в клуба. Програмата показа как феновете готвят вечеря и се хранят заедно преди всеки мач, действайки на терена. Също се споменава за общия бюджет от 70 000 евро, 70% от които се набират вътрешно чрез събития за набиране на средства. Отборните снимки винаги се правят с феновете на Curva Moana Pozzi (трибуна Моана Поци), защото „феновете са футболисти, а футболистите са фенове“.

Феновете са обединени срещу крайностите на модерния футбол и казват, че са в „битка за това кой е господар на играта“. Те виждат привличането между клубните президенти, спонсорите, футболния съюз, правителството, медиите и правоприлагащите органи и вярват, че феновете винаги са онези, които губят. Привържениците на Лебовски смятат, че много от футболните фенове са „поддадени на пасивността“. Самата природа на техния модел означава, че феновете са напълно необходими и изграждат клубната структура.

лебовски2Това може да е романтична идея, но забележителното нещо около Grigionero е, че те превръщат тези идеали в успех. Започвайки от самото дъно на италианския футбол, първият отбор постига две промоции за пет години. Техният модел е всеобхватен, създавайки три отбора в допълнение към първия тим: женски отбор, юношески отбор и аматьорски отбор.

Всичко това в рамките на пет години. Участниците приписват успеха на своя модел: идеята, че отборът играе един за друг и за хората. Никой не е пасивен, а всеки взема дейно участие в управлението и администрацията на клуба.

Разбира се, упоритата работа и посвещаването сами по себе си не правят футбола. На всяко ниво финансирането е ключът към успеха. Лебовски са горди със своята самозависимост и факта, че не трябва да разчитат на средства от лица, които биха искали да променят управлението на клуба. Дори генерирането на доходи се вписва в по-широките цели на клуба, тъй като парите се увеличават предимно чрез социални събития и местно спонсорство.

Тяхната ултрас група подкрепя отбора, създавайки вълнуваща атмосфера на всеки мач. Те може да са сравнително малко на брой, но техните мегафони, факли и постоянно пеене отдават абсолютната отдаденост на каузата. Създадена е също изключителна гама от артикули, на които биха завидели и големите отбори.

Големият препъващ елемент за Лебовски е това, че не могат да намерят подходящ дом. Настоящият им стадион в Сан Донино е третият им за пет години като преди това са били таксувани по 10 000 евро на година за базови съоръжения.

Намирането на постоянен дом е ключът към техния успех. Те виждат стадиона като „мост между улиците и отбора“. В Сан Донино планират да разширят ресурсите си в местната общност, така че хората да се почувстват по-близо до клуба. Като част от техния социален проект, те се надяват да удължат използването на терена близо до стадиона, така че децата в местния квартал да имат безопасно място за игра на футбол вечерно време.

Въпреки че имат силен самофинансиращ се бизнес модел, работят в общността и имат планове за бъдещите им проекти, клубът е изправен пред перспективата да изгуби своя дом. Те се конкурират с друг местен отбор за използването на стадиона и правят обръщение, въпреки че пет години отхвърлят медийния интерес към уникалната им структура. Техният мотив се е променил и чувстват, че е време да популяризират своя уникален клуб. Всяка публична подкрепа, създадена в резултат на това, ще послужи за подобряване на тяхната кауза.

лебовскиЦелта им е проста: да съберат харесвания на своята Фейсбук страница и да подобрят присъствието си в социалните медии; също да получат и колкото се може повече нови членове като целта е 500 (понастоящем те са малко под половината). Отваряйки своето членство, те се надяват да призоват международно към тези, които са се уморили от отрицателните аспекти на модерния футбол. За абонамент от 20 евро всеки може да стане член на ЧС Лебовски и за тази цена те имат еднакво мнение в процеса при вземането на решения за клуба чрез онлайн гласуване.

След като станахме свидетели на страстта, упоритата работа и общностния дух в клуба, би било огромен срам да загубят своя дом отново, особено преди да успеят да осъществят останалата част от иноваторската си визия.

Източник: theguardian.com/football/the-gentleman-ultra/2015/nov/18/cs-big-lebowski-fans-football-club-the-dude

Advertisements
Публикувано на Без категория и тагнато, . Запазване в отметки на връзката.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

w

Connecting to %s