Скинове от Италия, част 2: музика, политика и проблеми

rsz-klasse-k

В края на 1980-те в Италия… „Nabat“ често се позиционират като родоначалници на скинхед сцената в областта Емилия-Романя, а може дори и в цяла Италия. Четейки тяхно интервю от средата-края на 1980-те години, те се оказаха привърженици на „лявото крило“. Това от самото начало ли е било така?

Мисля, че всички ще се съгласят, че „Nabat“ са дали началото на целия италиански скинхед кръг. Те се събират през 1979 г. като пънк група и взимат името си от украинската анархо-конфедерация. Много от бившите и сегашни членове на „Nabat“ са били (и си остават) привърженици на левите възгледи, основно анархистки. Най-вече в началото някои от техните (и като цяло на Oi! музиката) фенове са били бойци на „Autonomia Operaia“ (италианско ултраляво автономистко движение – бел. ред.). „Nabat“ и други Oi! банди са свирили в скуотове и на концерти, организирани от леви групи, както анархистки, така и комунистически. Когато част от сцената завива „надясно“, „Nabat“, „Rough“ от Торино и други банди заемат по-откровена политическа позиция.

В това време „Nabat“ са правили и антиполитически заявления, нали?

Вярно е, те имат песента “Zombie Rock”, където крещят „никаква политика“ в припева и в нея има ред „комунисти и фашисти, вие сте едно и също“. Въпреки това, когато крайнодесните идеи станаха проблем, те промениха този куплет и по-късно обясниха, че песента се отнася към политическите партии, а не извънпартийните възгледи. Те я изпълняват и до ден днешен. Трябва да вземете под внимание, че „Nabat“ са били основно либертарна група и в техния град е управлявала Италианската Компартия… така че е трябвало да се справят с лицемерната политика на партията, която все повече се е отделяла от работническата класа.

nabat

„Nabat“ в първите си дни

През 1970-те и началото на 1980-те години във вашата страна е имало дяснорадикални и ляворадикални терористични групи, които са залагали бомби и така нататък. Имало ли е възможност италианските скинове да останат аполитични в такава политизирана и напрегната атмосфера?

Мисля, че аполитичният подход определено е имал отношение към това, за което говориш. Що се отнася до левите възгледи, те действително са виреели сред работническата класа дълго време, но през 1980-те години Компартията все по-малко и по-малко говори за работниците и младежите като цяло, а от друга страна е имало планина от извънпартийни организации, чиято политика се проваля. Част от работническата класа все повече е възприемала левите идеи, като абсолютно далечни от ежедневната реалност.
Когато „дясното“ влияние сред скинхедс е станало значително, лозунгът „не на политиката“ е бил начин да се подчертае, че те нямат нищо общо с тази деградация. Единствените възгледи, които са представлявали заплаха за сцената са били нацистките, а не комунистическите или анархистките. През 1980-90-те години левите групи общо взето не са искали да имат нищо общо със скинхедс, които често дори не са имали достъп до centri sociali (политическите скуотове с пространство за концерти и т.н.). Разбира се, под лозунга „не на политиката“ е имало разни възгледи, понякога дори опортюнизъм. Но до 1990-те години много скинхедс остават аполитични, така че очевидно е имало различни значения на фразата „не на политиката“.
От друга страна италианските „леви“ групировки никога не са вършили неща, като например поставянето на бомби на обществени места за разлика от фашистите.

nabat-rip-off

През 1982 г. „Nabat“ пускат сплит с „Rip Off“ като по това време се провежда третият Raduno Oi! фестивал в Тоскана на 18 юни 1983 г., където свирят и двете банди, ииии това е сплит, който не е много уместен. Би ли обяснил ситуацията?

В началото „Rip Off“ имат редове от сорта на „аз съм против полицията, това е моята анархия“. Банално, но съвсем не „дясна“ лирика. По-късно съставът им се променя, което води и до идеологически промени. По време на третия фестивал в Черталдо близо до Флоренция избухват сблъсъци заради футбол, градско и групово съперничество, както и банални свади между пънкари и скинове. Основната причина е била силното дяснорадикално представителство сред скинхедс. В допълнение, литрите алкохол и килограмите наркотици видно не смекчават ситуацията…

rsz-rip-off-pugnaro

Пиняро от Rip Off

В крюто на „Rip Off“ е имало двама души, които непрекъснато са си вдигали десните ръце от сцената и дори са крещели някакви псевдополитически лозунги. „Rough“ се отказват да свирят пред тълпата, огромна част от която показва фашистки поздрав. Това е била една непрекъсната битка, имало е много ранени и мястото, където се е провело мероприятието е било сериозно повредено.

pic-12-1983-june-famous-italian-skinhead-festival

Листовка за катастрофалния трети Raduno Oi! фестивал

Какво значение за историята на италианските скинхедс има това мероприятие?

Преди събитията в Черталдо десните възгледи са били позицията на много скинхедс (или междинна фаза, ако искате). Когато започват проблемите, някои момчета разбират накъде тръгва всичко и не искат да имат с фашистите нищо общо, докато в същото време други стават десни бойци. Черталдо бележи началото на разделението в италианската сцена: от една страна – левите и аполитичните скинхедс, а от друга – нацистите. Ултрадесните са агитирали активно сред хората, които не са се интересували от субкултурата и са били в нея само заради политиката, като техните редици постоянно са се попълвали.
Много наричат Черталдо „италианския Саутхъл“, защото след това мероприятие става много трудно да се организират Оi! концерти. Оi! сцената става по-слаба и започва да залязва не само заради нацистите, а е имало и множество други причини, като например наркотиците, така че скинхедс стават все „по-стадионни“. По трибуните е имало скинхедс и преди, но по това време футболът е станал по-важен заради липсата на други ориентири. За съжаление, фашистката активност по стадионите вече е била доста силна и това е в полза на боунхедс.

terrace1

Втората половина на 1980-те години е ерата на боунхедс в много западноевропейски страни, като например „Blood & Honour“, „PNFE“ и т.н. Продължавала ли е да съществува нормална скин сцена?

След Черталдо няма нито едно значимо Ой! мероприятие в продължение на много години. Всички стари групи постепенно изчезват: „Nabat“ се разпадат през 1987 г., докато същевременно другите групи почти изчезват от сцената, като много малко банди като например „Klasse Kriminale“ от Савона и „Ghetto 84“ от Болоня продължават да носят знамето на Oi!.
Въпреки това, дори след Черталдо броят на нерасистките скинхедс продължава да расте, особено през 1987-88 г. Както отбелязах по-рано, някои скинхедс са имали узнаваем стил и са движели сред модовете (докато модовете не ги изгонват в началото на 1990-те години).
В края на 1980-те години и в последващите години боунхед сцената е била доста силна и телевизията с печатните медии винаги са обрисували портрета на скинхеда като ултрадесен активист, особено след събитията, случващи се в Германия след нейното обединение. Медиите постоянно разказват за нападенията на скинхедс срещу националните малцинства, дори ако нападателите не са били късоподстригани… Това води до много поддръжници в Италия, така че ние сме имали много млади фашисти, които са си бръснели главите, слагали са кубинките и бомберите и са се наричали скинхедс.

plastic-surgery

Задната обложка на Plastic Surgery: Rivolta 7′, 1986 г.

Дясната италианска група „Plastic Surgery“ са се отличавали с доста интелектуален подход към RAC музиката поне според международния стандарт…

Да, „Plastic Surgery“ са от Верона, намираща се във Венето. Това беше първият регион в Италия с истинска дяснорадикална скинхед сцена, докато в останалата част от страната нацизмът беше един вид мода. Те започнаха като хардкор пънк група, но някои членове по-късно станаха скинхедс и споделяха фашистки възгледи. В Италия сред интелектуалните десни бяха приети идеите на Юлиус Евола: борба със съвременния свят, фокусиране върху духовното развитие и всичко в този дух. „Plastic Surgery“ тръгнаха по особен път и това беше основата на техните текстове.

Те били ли са изключение?

Мнозинството италиански RAC групи са имали (и до ден днешен имат) груби и праволинейни текстове. Истина е, че днес активните боунхедс групи са доста малко, така че, да, „Plastic Surgery“ бяха необичайни. Имайте обаче предвид, че не съм голям ценител на дясната музика.

sharp-italia

Една от няколкото емблеми на SHARP Italia

Наистина ли дясното течение провокира отговор в италианската сцена?

Някъде в средата на 1980-те години някои леви скинхедс се политизират все повече и някои от тях започват да се наричат „редскинове“. През втората половина на десетилетието, антирасистката сцена става все по-политизирана.
По това време най-силен отговор на увеличаването на нацистите са SHARP-овете. В Италия те се появяват в началото на 1990-те и поне в началото се състоят от аполитични и политизирани скинове. През 1994 г. е основана националната мрежа „SHARP Italia“, която обединява съществуващите и създадените след това групи. Нови клетки се появяват и години по-късно, но заради различни причини те не са включени в мрежата.
SHARP сцената е имала доста добра активност, но с течение на годините някои клетки се опитват да подменят цялата сцена със своите политически възгледи, като именно тогава започват и проблемите. Разправиите и разцепленията се случат поради глупави причини, слухове и недоразумения, а във въздуха витае атмосфера на „лов на вещици“. Въпреки всички негативни страни, появата първоначално на редскиновете, а след това и на SHARP дава нова сила на антирасистката сцена. Това балансира ситуацията.

1987_klasse_kriminale

Klasse Kriminale през 1987 г.

Както в „Nabat“, чийто китарист преминава в редиците на ултрадесните, се случва политически разкол и в „Klasse Kriminale“. Днес съществуват две такива банди – на Антонела и на Марко Балестрино. Както казва Антонела, КК е била от самото начало „националистическа“ група и просто е станала „по-политически коректна“. Вярно ли е това?

Мисля, че само един текст на КК е по-скоро патриотичен, отколкото националистически – „Costruito in Italia“ („Произведено в Италия“), заглавната песен на тяхното дебютно ЕР от 1988 г. Те също така често използват италианския трикольор, но много скинове са правили това през 1980-90-те години.
Наистина не разбирам какво Антонела е имала предвид под „политически коректна“, но мисля, че тя използва термина като синоним на „левите“ възгледи. Ами, да, КК са били силно политизирани и са започнали да свирят в centri sociali и тем подобни места и дори са контактували с леви групи. Някъде в средата на 1990-те години те окончателно престанаха да се наричат аполитични.
Въпреки това, това е доста типична ситуация за голяма част от скинхед сцената по това време. След дълги години на неприязън и недоразумения, а също и благодарение на работата на SHARP, голям брой скинхедс започват да ходят в centri sociali, които бързо се превръщат в любимо място за провеждане на концерти. Групата на Балестрино не е била изключение. Не забравяйте, че КК никога не е била бойна или комбат рок формация. Тях спокойно можем да ги отнесем към традиционния Oi!-пънк.

1993_siziano_kk

Klasse Kriminale на живо в Сициано, 1993 г.

Връщайки се към твоя въпрос, КК не се разпадат. Съставът на Антонела е доста скорошен и е бил събран много години след излизането й от бандата. Балестрино пък никога не е свалил вдигнатото от него знаме. Той поддържа КК вече 32 години, така че не трябва да има никакви съмнения в това кой състав е действащ. Освен това, въпреки че Антонела е била важна за „Klasse Kriminale“, те се справят отлично и без нея. Например, те записаха своя най-добър албум „I Ragazzi Sono Innocenti“ през 1993 г., когато нея вече я няма в бандата.

1986_antonella_at_redskins_gig

Антонела на редскин концерт

Следва продължение

Източник: creaseslikeknives.wordpress.com/italia-skins-part-2-bands-politics-and-trouble/

Advertisements
Публикувано на Без категория и тагнато, , . Запазване в отметки на връзката.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

w

Connecting to %s