Интервю с член на фенската фирма Front Commun Montreal (ФК Монреал Импакт, Канада)

монреал импактСеверна Америка е регион, където футболът и фенската култура почти не са развити. Спортът в този регион е много комерсиализиран и се е превърнал в пасивно съзерцание на онова, което се случва на терена. Футболът тук никога не е носил приходи и затова е слабо развит. Ако за мексиканските ултраси се знае много, то за фенските общности в САЩ и Канада има доста малко информация. По-известни са някои групи от Портланд, Вашингтон и Хюстън. Канада е известна като родното място на хокея, но и тук започват да се появяват групировки от футболни фенове. Този път интервюирахме един представител на една такава група от Монреал.

– Разкажи за вашата фенска група. Какви са политическите ви възгледи?

– Front Commun Montréal е фенска група на клуб Монреал Импакт. Нашата група е създадена през 2012 г. За нейното създаване ни вдъхновява опита на други фенски общности от други страни (Санкт Паули, Марсилия) и нашите собствени политически възгледи. Решихме да създадем политизирана фенска група на Монреал Импакт. Целта беше да се съберат фенове на Монреал Импакт и да се създаде група с ясни политически позиции: антирасизъм, антикапитализъм, феминизъм, противопоставяне на всички форми на дискриминация. Front Commun Montreal искат да постигнат промени в отношенията между феновете и също така се ангажират в различни инициативи, като такива за намаляване на търговските структури във футбола, намаляване на расизма и хомофобията по трибуните сред феновете, както и в песните, и транспарантите. Нашата група подкрепя критиките на авторитарно поведение и се основава на принципите на пряката демокрация. Ние работим и с други фенски групи на клуба (UM02 и ARMS-Anti-Racist Montréal Supporters), за да се противопоставяме на репресиите от страна на полицията, ръководството на Монреал Импакт и футболната лига MLS (Major League Soccer – елитната дивизия във футболната система на САЩ и Канада).

– Другите фирми на Монреал Импакт аполитични ли са?

– Техните политически позиции са доста размити. Те не се фокусират върху политически теории, а вярват в общочовешките ценности. Те също са против всички форми на дискриминация, расизъм, сексизъм и хомофобия.

Клубът и играчите ни не разбират какво правим по трибуните, защото за тях стадионът трябва да бъде свободен от политика, но някои членове на фенското движение смятат, че подобни акции са необходими, тъй като аполитичната трибуна е благодатна почва за крайнодесни елементи, които могат да започнат да действат и в Монреал Импакт. В такъв разнообразен и приятелски град като Монреал никой няма да толерира подобни явления по трибуните и по улиците.

Това, което правим е много важно, въпреки че не всеки харесва политиката по трибуните. Всеки знае, че спортът се използва като инструмент, за да се отвлече вниманието на хората от социалните проблеми, както и киното. Поради това е важно нашето присъствие по трибуните, за да напомняме за тези въпроси и да не бъдат пренебрегвани.

Имахме фирма, наречена Ultras Skinhead Сrew, която действаше от 2003 г. до 2007 г., но се разпадна. В нея имаше около 20 леви скинхедс и имаха добра репутация в боевете. Те дори са успявали да взимат знамена на наши основни съперници.

монреал импакт1 монреал импакт2– Разказа за историята на клуба.

– Клубът е основан през 1992 г., а от 2012 играе в MLS. Той е вторият най-стар футболен клуб в Канада и САЩ. От създаването си е играл в много лиги, тъй като футболът никога не е бил стабилен тук. В началото отборът и неговите собственици семейство Сапуто получават пари от правителството на Квебек, за да развиват футбола в региона. Деца и играчи на аматьорски отбори често са получавали безплатни билети за мачове или са им правени отстъпки. Така отборът получава своята популярност. По това време Монреал Импакт е организация с нестопанска цел (2002 г. – 2012 г.), играл е в NASL (North American Soccer League – втора дивизия) и правителството много е помагало. През 2012 г. Монреал Импакт влиза в MLS и инвестира средства в областта на рекламата, за да запази феновете, тъй като те са се превърнали в основен играч за икономиката на града и които претендират за своя дял в спортния бизнес.

С течение на времето футболът стана много популярен в Монреал. В последните десет години децата предпочитат да се занимават повече с футбол, а не с хокей. Семейство Сапуто се възползва от нестопанския период на развитие на клуба, особено от партньорството с правителството и от високото ниво на младежите във футболните школи. От сегашното положение могат да извлекат финансови печалби.

Всъщност Монреал Импакт не е първият клуб от Монреал. През 80-те години е имало клуб Льо Маник, а през 70-те – Олимпик. И двата са играли във втора дивизия. Те са били важни отбори за града, но не както Монреал Импакт сега. Двадесет години развитие и три сезона в MLS направиха Монреал Импакт важна част от спортната индустрия на Монреал.

монреал импакт3– Какви постижения има клубът?

– Монреал Импакт има спечелени три купи на лигата (все още нито една в MLS) и осем национални купи (Voyageurs Cup), повече от всеки друг канадски отбор. Последната купа спечели този сезон, побеждавайки нашите основни съперници от Торонто с 6-0 в домакински мач, а след това на финала побеждава Ванкувър Уайткепс. Тези успехи струват твърде много сили на феновете, играчите и треньорите.

– Какви са успехите ви през този сезон?

– Започнахме много добре този сезон, но заради травми забавихме темпото, но въпреки това продължаваме да играем на ниво. Също участваме в КОНКАКАФ, където имаме една победа, едно поражение и трябва да изиграем още два мача.

монреал импакт4– Кои отбори са ваши приятели и кои са ви врагове?

– Нашият основен съперник винаги е бил Торонто. Съперничеството излиза извън рамките на клуба. Това е съперничество между градове. За съжаление, Торонто отдавна има лош отбор, което намалява тежестта на съперничеството. Когато идва мачът с Торонто, всички питат: „Днес с какъв ли резултат ще ги победим?“. Това е много лошо, защото това съперничество може да бъде едно от най-острите в MLS. Все още не съм виждал нито един мач в Северна Америка, на който да се използва толкова много пиротехника, колкото на мачовете между Монреал Импакт и Торонто.

Доколкото знам, няма официални приятелски отношения между фирмите на Монреал Импакт и други клубове, независимо от факта, че имаме малка връзка с фирмата Virage Auteuil на френския ПСЖ, тъй като един от основателите на фенското движение е бил член на Tribune G преди да пристигне в Монреал. Това не е дружба, но ние обръщаме внимание на ситуацията в Париж, така или иначе. Solidarité a tous les abonnés dans la virage Auteuil! La mentalité ultra avant l’argent!

монреал импакт5– Има ли много жени сред феновете?

– В нашата фирма има жени и младежи, както и по трибуните въобще. Знам, че много момичета са в главната фенска фирма на клуба UM02 и имат своя собствена група там. Жените участват във всички нива на подкрепа и могат да играят главна роля, като например да бият барабана. Сега дори начело на фенското сдружение на Монреал Импакт стои жена. Имаме шалове с феминистка символика. Нашето движение с радост приема жените и това е готино.

Ако се вгледате в останалите групи от лигата, ще забележите, че жените не са наравно с останалите фенове. Това, което наистина има значение, е любовта към отбора и града. Няма значение какъв сте: жена, тинейджър, или сте от друга националност. Няма нищо по-важно от това да подкрепяте клуба.

Ако правим оценка глобално, то по трибуните има повече мъже. Трябва да критикуваме елементите на патриархалната и мачистката култура. Например, миналата година дойде един човек с надуваема кукла, която е купил от секс магазин и с нея персонализираше другия клуб, крещейки сексистки лозунги. Когато видяхме това, веднага предприехме действие. Обяснихме му, че този момент е дискриминационен, основан на пола (т.е. другия отбор и неговите фенове са отъждествявани с тази надуваема жена, като предмет създаден за секс).

монреал импакт6– Това означава ли, че се отнасяте негативно към хомофобията?

– Направихме транспарант срещу хомофобията по време на ЛГБТ седмицата в Монреал. Всъщност много северноамерикански фенове са срещу нея. Един от нашите футболисти е първият в света, който е споделил открито за себе си и ние сме горди, че той се чувства в Монреал достатъчно комфортно и продължава да живее тук след завършека на кариерата си. Дискриминацията си остава дискриминация, независимо от обекта, и за нас е важно да бъдем срещу всички нейни форми. За щастие няма много конфликти свързани със сексизма и хомофобията. Случвали са се и такива заради някои идиоти, които проникват по нашите трибуни.

– В Канада имат ли място сексизмът и хомофобията в антифашистката среда?

– Това е доста сериозен и важен въпрос. Особено при мачистките ултрас групи. За да изразим ясно позицията си, направихме транспарант срещу хомофобията. Сега много хора смятат, че този въпрос не е приоритетен, но и много примери говорят за обратното. Личният ни опит, работейки в антифашистки, анархистки, комунистически групи, ни показва, че феминизмът има важно място по трибуните, тъй като той често е пренебрегван.

– Какви хореографии подготвяте за мачове?

– Ние концентрираме всичките си усилия по трибуните, защото клубът е част от капиталистическата система. Правили сме няколко транспаранта срещу хомофобското поведение. По време на мач на 1 май имахме транспарант, посветен на Международния ден на трудещите се. На един мач раздавахме листовки срещу решението на клуба да потвърждава кое знаме може да бъде на стадиона и кое не. Те не одобриха и една от нашите антифашистки акции. На един от мачовете се стигна до физически сблъсък с охраната и полицията, когато дойдоха на трибуната да арестуват. Всеки мач използваме антифашистко знаме, за да покажем своето присъствие и да информираме хората. Също така разпространяваме тениски и шалове с политически лозунги (например, „Against Modern Football“ срещу комерсиализацията на спорта).

Пеем силно по време на двубой и развяваме знамена, което въздейства на нашия отбор и на нашите съперници. Изказваме мнения по всякакви актуални въпроси, свързани с политиката или със състоянието на отбора. Важно е постоянно да присъстваме по трибуните и да подготвяме хореографии, което е наистина впечатляващо. Планираме да осъществим още много неща, които на се правени до сега. UM02 по мнението на много хора е най-добрата ултрас група в MLS.

монреал импакт7 монреал импакт8– Ходите ли по гостувания?

– Да, ходим в други градове, въпреки че заради разстоянието не ходим често, в сравнение с много други групи в Европа. Най-близкото ни пътуване е на около пет часа път с автобус, като имаме и гостувания на десет часа път в едната посока. Най-близкото ни гостуване за Европа би изглеждало доста далечно пътуване. Това е характерна черта за Северна Америка. Ние организираме автобусен транспорт за всички желаещи, но много предпочитат да пътуват самостоятелно с личен транспорт. Пътуването с автобус за мач със сигурност е впечатляващо. Става по-приятно, когато побеждаваме.

Може би само феновете в Русия и някои други страни могат да разберат колко тежко е пътуването на такива разстояния. Всички наши дестинации са далечни и няма възможност да се пътува с влак, който е по-евтин.

монреал импакт9– Участвате ли в протестни акции?

– Много от нас участват, но не се изявяваме като представители на фирмата. Повечето от нас са участвали в протестите срещу мерките за строги икономии, в студентските протести през 2012 г., много са част от комунистически, анархистки, синдикалистки организации, социални движения за защита на жилищни пространства. Всичко това не го правим от името на Front Commun Montréal.

– Контактувате ли със сепаратистки движения за отделянето на Квебек?

– При нас няма конкретни позиции по въпроса за сепаратизма и най-вероятно ще бъде трудно да се постигне консенсус по него. Ето защо не си сътрудничим официално с тези движения и не разглеждаме тази възможност.

монреал импакт10– Има ли в Канада дясно движение?

– Нацисти в Канада? Това е доста интересен въпрос. Слушали сме за някакви малки банди в Квебек, свързани с неонацистката идеология. Например, известната гръцка неонацистка партия Златна зора има филиал в Монреал. Има някои крайнодесни групи, като Légion Nationale. Ние и някои близки до нас движения (RASH Montreal, Montreal Sisterhood) редовно следим за подобна активност.

Основно по трибуните се опитваме да привличаме вниманието на хората и да ги информираме за неонацистите. Понякога се събираме с други движения и обсъждаме дали сме видели нацисти на стадиона или извън него. Тъй като имаме антифашистко знаме, често не идват нацисти. Понякога обсъждаме различни явления по трибуните на Монреал Импакт, чрез които може да проникне неонацистка идеология. Към този момент много от тези групички не са ни известни. В провинция Квебек не са особено активни и е трудно да ги следим. Когато са по-малко организирани и централизирани, е по-трудно да бъдат намерени, но ние знаем, че те все още са около нас. Често виждаме хора на стадиона, свързани с неонацистите.

монреал импакт11– Какво представлява канадската ултрас сцена? Какви политически възгледи преобладават?

– Трудно е да говоря за цяла Канада. В САЩ някои групи могат да бъдат определени като политизирани. За феновете на Торонто, Едмънтън и Ванкувър не бих казал, че са политизирани. В нашата страна няма такава култура, чрез която ултрадесни идеи да проникнат във футбола. Повечето фенове са аполитични, но някои от техните решения и действия са близки до левите позиции. Много групи встъпват против репресиите от страна на полицията и ръководството на MLS. Виждал съм антифашистка символика в Портланд, Чикаго, Ню Йорк, но това са представители на малки групи или са отделни лица.

В Канада освен нашия клуб има още четири професионални клубове (Торонто, Ванкувър, Едмънтън, Отава), които нямат сериозни фенски общности. Дори в САЩ няма толкова много групи близки до ултрас културата. Бих казал, че District Ultras на Ди Си Юнайтед са най-близки до нас.

Тук няма много хора, които да разбират какво е да си ултрас. Има много обикновени фенове с голямо количество клубни артикули, не се пее много по мачове, и все още не се е достигнало нивото като на някои други места. В действителност, много групи са доста жалки. Например, има една фенска фирма, която опъна банер „Welcome to Blue Hell“, но те имат правило да не използват знамена по време на мачове, използвайки ги само при гол или преди мач.

В Северна Америка много фенове са странни. Членове на различни фирми често се осмиват един друг и си мислят, че представляват нещо. Правят по няколко хореографии в годината или използват пиротехника, докато носят скъпи спортни дрехи. Особено Сиатъл използват пиротехника извън пределите на стадиона, защото не искат да я внасят на стадиона, нарушавайки правилата.

Надявам се, че всичко ще се подобри в близко бъдеще, но честно казано се съмнявам.

монреал импакт12– Какво можеш да кажеш за ултрас сцената в САЩ?

– Сцената в САЩ е незначителна. Трудно ни е да я следим заради езиковата бариера (ние говорим на френски). Както казах, има хора, които се наричат ултраси, но всъщност не разбират какво е това. Идеите на американските фенове са близки до мейнстрийм културата. Въпреки че, когато бях дете, не беше възможно да си представя това, което се случва сега. Показателно е, че нивото ни расте. Ако някой ми беше казал преди години, че руски антифашистки сайт ще направи интервю за северноамериканската сцена, не бих му повярвал.

Може би всичко ще се развие с идването на нови хора. Тук всичко се развива много по-бавно, тъй като няма такава среда, в която новото поколение да се запалва по футбола от своите бащи, както е в Европа. Сцената тук все още е твърде млада.

– Може ли футболът в Канада да се конкурира с хокея?

– Хокеят тук е наистина популярен спорт. Голяма част от населението ще ви каже, че обича повече хокея и това е така, защото Монреал Канейдиънс е по-популярен от Монреал Импакт. Нашият клуб е създаден само преди 20 години, докато Монреал Канейдиънс е създаден през 1909 г. Този отбор е спортното сърце на нашия град. Въпреки това, можем да кажем, че футболът постепенно набира популярност и благодарение на нашия клуб. Монреал Импакт получава популярност благодарение на световната популярност на футбола и на спортната политика в Квебек. Монреал е град, където често може да се чуе за футбол, но хокейната култура е дълбоко вкоренена в Квебек и Канада.

Понякога е дразнещо, че постиженията на Монреал Импакт не са известни в града, защото всички медии говорят често за хокей. Ние често посещаваме местните баскетболни мачове и следим за местния отбор в канадската лига. Тук билетите са доста по-евтини, отколкото за хокей. Хокейната сцена е много по-популярна и цените са високи, но е по-скучно в сравнение с нашата футболна трибуна.

На баскетболни мачове можете да седите най-отпред и да развявате знаме или да гледате мача изправени, докато всеки се ядосва, когато направите подобно нещо на хокеен мач, така че там атмосферата е разочароваща.

монреал импакт13– В коя страна фенската сцена ви допада най-много?

– Някои от нашите членове следят Санкт Паули, Стандарт Лиеж (Ultras Inferno), Селтик (Green Brigade), Бешикташ (Carsi) и Олимпик Марсилия (South Winners), но ние не се спираме само на тях. Следим действията на множество групи от целия свят.

– Какво знаеш за футболните хулигани в Русия?

– Не знам много за тях. Може би някой друг от Front Commun Montréal е по-добре осведомен от мен, но повечето от нас не следят руския футбол. Чух нещо, че има десни фенове в Москва, но не си спомням какво точно беше.

– Какви са бъдещите ви планове?

– Надявам се, че тази година Монреал Импакт ще спечели четвърта купа на лигата, въпреки че канадският футбол все още не е конкурентоспособен. Канадски отбор може да влезе в Шампионската лига и да печели трофеи, но за болшинството американци, които прекарват години в потребление, това е безинтересно. В спортен план е безсмислено, защото футболът се превръща в голям бизнес, чрез който се печели. Аз смятам, че купите са добър инструмент за привличане на хора по трибуните. За канадците купите са важни именно заради това.

– Пожеланията ти към руските антифашисти.

– Каня руските антифашисти да дойдат и да посетят Монреал, и могат да контактуват с нас по всяко време. Важно е да се реализират идеи за транспаранти и знамена, да се протестира по по-креативен начин, да се опитват нови неща. Изключително забавно е да се нарушават правилата на стадиона. Против модерния футбол!

Left Side Terraces

Реклами
Публикувано на Без категория и тагнато, , , . Запазване в отметки на връзката.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.